28 november 2008

Till min boktomte

Jag har inte hört nånting av min boktomte än, men eftersom jag har en renodlad bokblogg och dessutom har varit med i två pocket & prassel-omgångar (och alltså har svarat på de vidhängande frågorna) så kanske hon inte känner att hon behöver höra av sig?

Hur som helst tänkte jag skriva ett (ganska långt...) hint-inlägg som många andra har gjort.

Jag läser, tja, inte det mesta kanske, men väldigt många olika genrer. Förr läste jag mest fantasy, deckare och skräck, numera finner jag att jag snarare lutar åt science fiction än fantasy, fortfarande läser oproportioneligt mycket deckare (dock inte svenska deckardrottningar! Läckberg och Marklund m. fl. göre sig icke besvär) och bara läser skräck ibland. Jag börjar också mer och mer läsa "vanliga" romaner, gärna historiska sådana (nej, jag gillar INTE Jan Guillou). Därmot skyr jag i princip allt som luktar chick lit; skämskudde-faktorn är för hög i den genren. Förekommer våldtäkt i en bok är det också nästan alltid en garanti för att jag inte ska läsa den (om jag vet om den i förväg) eller sluta läsa den (om jag redan börjat).

Det är inte så svårt att veta vilka böcker jag äger (länk i högermaginalen) samt vilka böcker jag läst sedan augusti 2007, eftersom alla finns på bloggen. Rör det sig om en bok som är skriven innan 2007 men inte finns med på bloggen, ja, då är det bara att chansa - risken finns att jag har läst den, men å andra sidan... kanske inte.

Vad mer? Jag dricker te men nästan aldrig kaffe, föredrar kryddiga teer (dock ej med anis/fänkål/lakrits eller ingefära) framför söta, men gillar också mint och citrus samt en del andra fruktiga smaker. Svart, grönt eller möjligen vitt te går bra, men jag är inte alltför förtjust i rött te. Jag dricker inte heller alkohol, inte på grund av någon övertygelse utan för att jag inte tycker att det är gott - likörpraliner är alltså ingenting för mig!

Favoritgodiset är, som för så många andra, choklad. Inte alltför mörk dock, eller om det är mörk choklad (över 70%), med något som bryter av chokladigheten, t.ex. mintsmak eller någon sorts fyllning. Naturgodis är gott, speciellt allt som är yoghurtdoppat, valnötter, torkade aprikoser och kanelöverdragna mandlar...

Jag har ett pågående handarbetsprojekt (som numera ligger i träda, men nån dag ska jag komma mig för att fortsätta): att lära mig virka mormorsrutor. Jag vill virka en pläd, nämligen... Nån dag ska jag även lära mig att sticka. Annars... tja, jag är filmfantast, gillar att baka och laga mat och favoritfärgerna är grönt och lila.

Tja, det var väl det hela. =)

9 kommentarer:

Åsa sa...

I din beskrivning av dig själv fanns ju många saker som stämmer in på mig med: favoritfärg, vill virka mormorsrutor, tycker om att laga mat och baka, gillar inte sv deckardrottningar och Guilliou..känns tryggt att du är min boktomte :)

Martina sa...

Ja, jag tyckte att det var ganska roligt att vi var så lika. =) Förutom det där med att läsa fantasy!

Anonym sa...

Jag håller med om dina böcker och i sht en del ej läsvärda.
Men jag fattar inte hur du tänker vad gäller te. Du säger att du giller smaksatta kryddiga teer och samtidigt att du gillar t e x vitt te, hur kan du känna att det är ett vitt te om det samtidigt är kryddat/smaksatt? Vitt te är ju mycket milt i smaken med vissa toner av nöt och sötma.

Har du testat att handla fina teer över nätet. T e x på www.gronateimporten.se där kan man få te som smakar och ser ut helt annorlunda än i affärerna.

Kram Mia

Martina sa...

Vem var det som sa de bevingade orden "om tyckte och smak ska man inte diskutera"?

Och om nån kommer och anklagar mig för att vara dum i huvudet, vilket ovanstående kommentar mer eller mindre gör ("jag fattar inte hur du tänker"..."hur kan du känna att det är ett vitt te") så är det knappast ett bra sätt att få mig att gå in på en sida som personen i fråga gör reklam för. (Om man läser mitt inlägg ordentligt så står det dessutom inte att jag enbart dricker kryddiga teer, bara att jag föredrar kryddigt framför sött. Jag dricker även ej smaksatta teer. Men det kanske var för subtilt.)

Om jag säger så här: jag gillar te, men jag är ingen fanatiker. Samma gäller choklad. Och böcker. Lev och låt leva - jag gillar inte chick lit och självhjälpsböcker, men det betyder inte att jag försöker omvända dem som gillar det.

Slutligen: lite smidigare reklam i fortsättningen, kanske? T.ex. "jag ser att du gillar te, har du sett den här sidan?"

Anonym sa...

Jag utmanar dig på min blogg. Läs mer här: http://camillasboklada.wordpress.com/2008/11/29/en-utmaning-om-atta/

Martina sa...

Oj då, nu har jag blivit utmanad två gånger så nu MÅSTE jag ju göra den. =)

Det kommer ett inlägg med denna utmaning så småningom...

maria sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Hello. Jag går här och filurar på ditt paket. Bara så att du vet det och inte tror att du är bortglömd ;-)

Martina sa...

Så bra, jag blev lite orolig där. =)