31 december 2008

Kvartalsrapport 4

Dags för årets sista kvartalsrapport, och det kommer nog också någon sorts årslista nån av de närmaste dagarna.

Oktober
Laura Ingalls Wilder - Det lilla huset i Stora Skogen
Jacqueline Winspear - Maisie Dobbs
H. P. Lovecraft - Fallet Charles Dexter Ward
Kathy Reichs - Cross Bones
Laura Ingalls Wilder - Vid Silversjöns strand
Jane Austen - Stolthet och fördom
Jeffery Deaver - Tid att dö
Terry Pratchett - Den sista kontinenten
David Eddings - Belgarions son
Gyles Brandreth - Oscar Wilde and the Candlelight Murders
Jacqueline Winspear - Med lätta bevis
Neil Gaiman - The Graveyard Book

November
Kathy Reichs - Break No Bones
Mary Ann Shaffer - Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap
Maria Lang - Körsbär i november
Maria Lang - Rosor, kyssar och döden
Maria Lang - Kung Liljekonvalje av dungen
Jacqueline Winspear - Lögnen
Dorothy Sayers - Mördande reklam
Maria Lang - Farliga drömmar
Maria Lang - Att vara kvinna
Jeffery Deaver - Blunddockan
Maria Lang - Ofärd i huset bor

December
Dorothy Sayers - Pinsamt intermezzo på Bellonaklubben
Ian Rankin - Svarta sinnen
Maria Lang - Siden sammet
Kathy Reichs - Fatal Voyage
Johan Tell - 100 sätt att rädda världen...
Mattias Hagberg - Skräp

Böckerna markerade i rött är som vanligt omläsningar, den i grönt har jag tidigare läst på engelska.

Resultatet för det sista kvartalet är ganska uselt (jämfört med det första, där jag t.ex. klämde 18 böcker i januari), endast 29 utlästa böcker och av dem var nio omläsningar. I december, precis som i augusti, blev det endast sex (avslutade) böcker och den här gången har jag ingen mastodontbok att skylla på. Jag har helt enkelt inte haft nån läslust. Jag har dock påbörjat ett antal böcker som jag senare lagt åt sidan (fast de ska läsas ut, nån gång), till exempel Jo Nesbøs Fladdermusmannen, Sarah Waters Kyssa sammet och Will Adams The Alexander Cipher.

Hur gick det då med min läsutmaning på 100 "nya" lästa böcker under 2008? Nja, inte så bra. 95 böcker som jag inte läst förut kom jag upp i, och bland dem fanns det även en del kurslitteratur (eller rättare sagt böcker som jag använde mig av till min D-uppsats). Men så har jag ju också haft långa perioder då jag inte hade lust att läsa alls... Ett "normalt" år skulle jag förmodligen ha klarat det. Jag tänker dock inte ta reda på det, för 2009 ska jag inte sätta upp det målet för min läsning.

Jo, och så har jag läst oproportioneligt mycket deckare igen. Det gör jag alltid när jag inte har lust att läsa - if all else fail, läs en deckare.

Bäst det här kvartalet (utan inbördes ordning):

Neil Gaiman - The Graveyard Book
Mary Ann Shaffer - Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap
Ian Rankin - Svarta sinnen
Kathy Reichs - Cross Bones
Maria Lang - Rosor, kyssar och döden

Inte fullt lika bra:

Jacqueline Winspear - Lögnen

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att Gaiman verkar ha skrivit en bra bok igen, av reaktionerna att döma, även om jag inte har läst den själv än. Har inte riktigt varit så imponerad av hans senaste böcker.

//JJ

Martina sa...

"The Graveyard Book" är i mitt tycke den bästa av Gaimans böcker (av de jag läst, förstås), tvåa kommer "Neverwhere".