1 december 2008

Maria Lang - Ofärd i huset bor

Det blev Maria Lang på löpande band där ett tag - och dessutom böcker som jag inte läst tidigare - men det här är den sista, for now. Tyvärr. Fast ni kanske är less på att läsa om hennes böcker? ;)

I Ofärd i huset bor träffar Christer Wijk för första gången operasångerskan Camilla Martin. Christer dejtar egentligen Camillas rumskamrat, den blonda hårfrisörskan Gudrun, och blir indragen i ett plötsligt dödsfall som sker i huset. Den unge advokaten Jörgen Lööv, brorson till husets ägarinna och medarbetare till hennes man, hittas död i sin lägenhet. Dödsorsaken är gasförgiftning, men ingen vet om det var självmord eller mord. Christer misstänker förstås det senare...

Den här boken påminner mig om Donna Leons Ond bråd död i Venedig (eller rättare sagt, Ond bråd död i Venedig påminner om Ofärd i huset bor). De är egentligen inte särskilt lika men av nån anledning kom jag att tänka på Leons bok; det har något att göra med att Brunetti besöker en operasångerska som delar lägenhet med en annan kvinna, precis som i Langs bok.

Helt ok är den, hur som helst (båda två faktiskt), och ytterligare en bit i det pussel som är Langs universum är lagd.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det är så roligt att du som är så ung läser Maria Lang. Läser du även andra svenska deckare från den tiden? Stieg Trenter till exempel?

Martina sa...

Nej, Stieg Trenter har jag aldrig läst... däremot läser jag gärma brittiska pusseldeckare, t.ex. Dorothy Sayers och Agatha Christie.